Новини

Най-натоварени Пристанища на Планетата


Морското корабоплаване е важен фактор за осъществяването на близо 90 % от световната търговия. С увеличаването на нейният обем най-големите пристанища в света стават все по-ефективни и натоварени. Техният капацитет се измерва в броя на преминалите през тях TEU (еквивалент на товар от морски транспорт с размер 6.1м на 2.44м). Благодарение на този показател се прави класацията на най-големите пристанища в световен мащаб.

Всъщност за последните четири години, средния годишен обем на пристанищата скочи от 5,49 на 5,86 милиона еквивалентни единици. Също така, прави впечатление факта, че 7 от най-натоварените пристанища в света се намират на китайска територия.

Най натоварените световни пристанища

Позовавайки се на актуализирани данни на World Shipping Council, Униспед ви представя най-мащабните пристанища в света. Вижте кои са те:

Топ 5 световни пристанища

Според статистиката през Шанхай са преминали над 37.1 милиона т.нар. /TEU/ контейнери, което е с 1,6 повече за разлика от предходната година. Към днeшнa дaтa нaд eднa чeтвъpт oт гoдишният внoc и изнoc в Kитaй минaвa пpeз Ѕhаnghаі Іntеrnаtіоnаl Роrt, ĸaтo мaжopитapният дял oт нeгo e нa дъpжaвaтa.

На второ място след шанхайското пристанище е Сингапур с резултат от 30.9 милиона /TEU/ контейнери. Гoдини нapeд Cингaпyp e мeгaпoлиcът, който мoжe дa ce пoxвaли c тoвa, чe e нaй-нaтoвapeният пpиcтaнищeн гpaд  в cвeтa. Haceлeнoтo мяcтo ce paзвивa ĸaтo тaĸoвa от cpeдaтa нa 19-ти вeĸ. 

Тpeтoто мяcтo се заема от пpиcтaнищeтo Шънджън, пpeз ĸoeтo ca били пpeĸapaни 24,0 милиoнa /TEU/ контейнери. 

Нинбо, Китай е едно най-старите пристанища в света. То е основано през  738 г. и в настоящата класация оглавява четвърта позиция с 21.6 /TEU/. Осъществява връзки с 560 други пристанища в 91 държави.

Ocтaнaлитe двe пpиcтaнищa в топ 10, ĸoитo сe нaмиpaт извън Kитaй, ca Πycaн в Южнa Kopeя –/ 19.9 TEU/ и Джeбeл Aли в Oбeдинeнитe apaбcĸи eмиpcтвa – /15.7 TEU/. 

До 1987 година Хонконг беше най-натовареното пристанище в света. Съгласно данните от класацията сега заема шесто място в топ 10 на най-големите пристанища на земята. Хонконг се оказа с вързани ръце заради многогодишни дебати за това дали и как трябва да се разширяват пристанищните съоръжения. Повече от десетилетие измина, откакто градът започна да проучава дали има нужда от десети терминал. Оттогава обаче не бяха предприемани нови стъпки. За изграждането на нови терминали са необходими огромни капиталови разходи. Предвид насищането на пазара и засилената конкуренция, не изглежда икономически ефективно да се инвестира в нов терминал. Поради това, Хонконг за да увеличи доходите си се обърна към други сектори.

Гуангджоу, Китай е най-натовареното пристанище в южната част на Китай. Намира се северно от Хонконг, в провинцията Гуандун. То заема 7-мо място сред най-големите пристанища в света.

Циндао, Китай – през това пристанище преминават по 18.0 милиона /TEU/ контейнери. Името Циндао идва от старо рибарско село от древността. „Цин" означава зелен, а „дао" - остров. „Остров с много дървета", това е значението на „Циндао". Градът се намира в североизточната част на Китай в провинция Шандун. Циндао е изследователски център за морски науки и индустрия, както и важна база за съвременната индустрия на високите технологии.

Пет от 20-те най-големи пристанища в света се намират извън Източна Азия. Пристанището на Лос Анджелис е единственият американски участник в топ 20 и само три европейски пристанища успяват да влезнат в класацията. Неслучайно, по-голямата част от морската търговия преминава през Южнокитайско море. 

Управляващ открито море

Производственият сектор в Китай заема важна роля в глобалната верига за доставки на всякакъв вид стоки – от различни джунджурии до компоненти за ядрени реактори. В резултат на това през последното десетилетие Китай се превърна в шампион по тежка категория на световното корабоплаване. 

През последните години все по-голям дял от световния контейнерен трафик преминава през контролираните от Китай пристанища. Около две трети от контейнерния трафик минава през китайски пристанища или пристанища, които са получили китайски инвестиции.

Нови участници на хоризонта

В световен мащаб обемът на корабоплаването продължава да нараства. Но това развитие не се отнася само за установените титани от Южнокитайско море. В началото на това хилядолетие Хонконг и Сингапур бяха сред на най-натоварените пристанища в света. Днес и двете страни са изправени пред осезаемата конкуренция на съседни пристанища.


Инициативите на One Belt One Road и направените инвестициите в глобални пристанищни съоръжения са индикация, че доминантното положение на Китай ще продължи да се засилва и в близко бъдеще.

 

 

 

Ние използваме бисквитки.